facebook
Pismo Don BOSCO jest polską edycją "Il Bollettino Salesiano", pisma założonego przez księdza Bosko w 1877 r., które dziś ukazuje się w 55 edycjach, 29 językach i dociera do 151 krajów. Jest pismem Rodziny Salezjańskiej skierowanym także do rodziców, wychowawców, katechetów, animatorów młodzieżowych i wszystkich, którym bliskie są ideały świętego Jana Bosko - wychowawcy z Turynu.
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Agnieszka Rogala - Blog

Co zamiast porównań?

Jak pisałam w poprzednim tekście („Dlaczego porównywanie dzieci jest zawsze złe”), rodzice i nauczyciele na ogół nie mają złej woli dokonując porównań. Chcą zachęcić do działania, do zmiany w zachowaniu, wskazać przykład do naśladowania. Ale intencje nie przekładają się na efekty, a już z pewnością nie są w ten sposób odczytywane przez dzieci. Zatem zamiast skupiać się na tym, które dziecko jest „bardziej” a które „niedostatecznie”, po prostu skoncentrujmy się na meritum.

ZASADA: jedno dziecko, jedna sprawa naraz. Mów wprost do zainteresowanego. Bez: „jak zwykle”, „a inni to…”, „nigdy nie będziesz jak…”, „dlaczego inni…”, „tylko ty tak…” itp.

KIEDY MASZ OCHOTĘ PORÓWNAĆ „NA NIEKORZYŚĆ”:

Np. Jeszcze nie posprzątałeś swojego pokoju, a Jaś dawno ma to z głowy.

- OPISZ, CO WIDZISZ. Np. Widzę, że twój pokój jeszcze nie jest posprzątany.
-OPISZ, CO CZUJESZ. Np. Denerwuję się, że nie ma porządku, bo jest już późno i czas na ścielenie łóżek.
-OPISZ, CO NALEŻY ZROBIĆ. Np. Sprzątnij pokój. Klocki trzeba włożyć do pudełka, a książki ułożyć na półce.

Zamiast stawiać dziecko w niekorzystnym świetle, po prostu opisz problem. Przecież o tę sprawę tak naprawdę Ci chodzi. Np. zamiast: „Twój brat zawsze sprząta po sobie łazienkę. Dlaczego ty nie możesz tak robić?”, powiedz: „Wanna jest brudna. Nie mogłam szybko wziąć kąpieli. Złości mnie to”.

KIEDY MASZ OCHOTĘ PORÓWNAĆ „NA KORZYŚĆ”:

Np. Maciek powtarza klasę. Dobrze, że ty nie masz takich problemów.

-OPISZ, CO WIDZISZ. Np. Widzę, że dobrze radzisz sobie w szkole.

Zamiast wyróżniania jednego z dzieci na tle innych, po prostu opisz sprawę. Np. zamiast: „Po tobie łazienka zawsze lśni. Szkoda, że twoje rodzeństwo i tym zapomina”, powiedz: „Przyjemnie mi wejść do czystej łazienki. Nie muszę tracić czasu na mycie wanny przed kąpielą”.

Tak, pochwały i uwagi będą działać, mimo braku odniesień do osób trzecich. One będą działać właśnie z tego powodu. Dobre przykłady zachowajmy dla siebie, nikt nie lubi stać w cudzym cieniu. Równocześnie można być godnym uznania bez stawiania na „gorszym” tle innych osób.




powrót