facebook
Pismo Don BOSCO jest polską edycją "Il Bollettino Salesiano", pisma założonego przez księdza Bosko w 1877 r., które dziś ukazuje się w 55 edycjach, 29 językach i dociera do 151 krajów. Jest pismem Rodziny Salezjańskiej skierowanym także do rodziców, wychowawców, katechetów, animatorów młodzieżowych i wszystkich, którym bliskie są ideały świętego Jana Bosko - wychowawcy z Turynu.
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione

Modlitwa:

W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
Prosimy Boże Ojcze w imię Pana Jezusa oddal od naszej rodziny przekleństwa, ochroń od zła, przebacz grzechy i błogosław w każdym dniu szczególnie we ważnej sprawie... Matko Boga, módl się za nami. Amen
Jan
2017-05-14 13:53:38
Po modlitwę w intencji córki Joanny o nawrócenie, zdrowie psychiczne i fizyczne oraz rozwiązanie sprawy Bogu wiadomej
Wielbicielka
2017-05-08 13:09:24
Podziękowania za otrzymane łaski, szczególnie za dar lepszej pracy . Prośba o nawrócenie i dobrego męża dla mojej córki Aldony
Wielbicielka
2017-05-08 13:06:50
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Kapłaństwo w wychowaniu młodego człowieka
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Propozycja
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Agnieszka Rogala - Blog

Co zamiast porównań?

Jak pisałam w poprzednim tekście („Dlaczego porównywanie dzieci jest zawsze złe”), rodzice i nauczyciele na ogół nie mają złej woli dokonując porównań. Chcą zachęcić do działania, do zmiany w zachowaniu, wskazać przykład do naśladowania. Ale intencje nie przekładają się na efekty, a już z pewnością nie są w ten sposób odczytywane przez dzieci. Zatem zamiast skupiać się na tym, które dziecko jest „bardziej” a które „niedostatecznie”, po prostu skoncentrujmy się na meritum.

ZASADA: jedno dziecko, jedna sprawa naraz. Mów wprost do zainteresowanego. Bez: „jak zwykle”, „a inni to…”, „nigdy nie będziesz jak…”, „dlaczego inni…”, „tylko ty tak…” itp.

KIEDY MASZ OCHOTĘ PORÓWNAĆ „NA NIEKORZYŚĆ”:

Np. Jeszcze nie posprzątałeś swojego pokoju, a Jaś dawno ma to z głowy.

- OPISZ, CO WIDZISZ. Np. Widzę, że twój pokój jeszcze nie jest posprzątany.
-OPISZ, CO CZUJESZ. Np. Denerwuję się, że nie ma porządku, bo jest już późno i czas na ścielenie łóżek.
-OPISZ, CO NALEŻY ZROBIĆ. Np. Sprzątnij pokój. Klocki trzeba włożyć do pudełka, a książki ułożyć na półce.

Zamiast stawiać dziecko w niekorzystnym świetle, po prostu opisz problem. Przecież o tę sprawę tak naprawdę Ci chodzi. Np. zamiast: „Twój brat zawsze sprząta po sobie łazienkę. Dlaczego ty nie możesz tak robić?”, powiedz: „Wanna jest brudna. Nie mogłam szybko wziąć kąpieli. Złości mnie to”.

KIEDY MASZ OCHOTĘ PORÓWNAĆ „NA KORZYŚĆ”:

Np. Maciek powtarza klasę. Dobrze, że ty nie masz takich problemów.

-OPISZ, CO WIDZISZ. Np. Widzę, że dobrze radzisz sobie w szkole.

Zamiast wyróżniania jednego z dzieci na tle innych, po prostu opisz sprawę. Np. zamiast: „Po tobie łazienka zawsze lśni. Szkoda, że twoje rodzeństwo i tym zapomina”, powiedz: „Przyjemnie mi wejść do czystej łazienki. Nie muszę tracić czasu na mycie wanny przed kąpielą”.

Tak, pochwały i uwagi będą działać, mimo braku odniesień do osób trzecich. One będą działać właśnie z tego powodu. Dobre przykłady zachowajmy dla siebie, nikt nie lubi stać w cudzym cieniu. Równocześnie można być godnym uznania bez stawiania na „gorszym” tle innych osób.




powrót
Komentarze
    Nikt jeszcze nie skomentował wpisu - bądz pierwszy !!!